Rabu, 29 Disember 2010

Kisah Saya dan Pelayaran Dunia Sementara ke Dunia Abadi

 KISAH 1:

Saya asyik mengepos di blog saya kebanyakan ttg ilmu2 agama.. kenapa itu pilihan saya, saya tidak tahu tahu tapi itulah gerakan naluri saya. Semakin saya pelajari tentang ilmu semakin banyak yang kelemahan saya.. pertama2 aku rasa sgt bersyukur kerana dilahirkan sbg orang Islam dan tidak perlu bersusah-- payah utk mencari sinar kebenaran Islam spt org lain.

Saya seorang yang sangat mecintai Seni dan saya bukan dari aliran agama. Namun seni itu mendekatkan saya untuk mengagumi dan mendekatkan diri kepada Pencipta iaitu Allah SWT. Tiada sebarang cacat dan tiada yang tidak seimbang dalam ciptaan Allah, segalanya sempurna dan indah... contohnya keindahan alam sewaktu cahaya senja berlabuh menaburi horizon.. serpihan campuran warna kuning, merah, jingga begitu sempurna.. Subhanallah...

Baiklah, biar kita berbalik tulisan saya ttg saya.... sesungguhnya saya sedar betapa dhaif dan hinanya diri..Ia sentiasa membuatkan saya berfikir, bermonolog dan muhasabah diri.

"Ya Allah, mampukah aku membawa bekal yang cukup di alam sana. Aku malu Ya Allah untuk menemuimu, kau terimakah taubat dan amalanku yang masih kecil ini..betapa banyak nikmat yang Kau berikan, adakah aku dikalangan orang yang bersyukur? Ampunilah aku, kasihanilah aku.. tetap d tingkatkan lah imanku Ya Allah.. jadikanlah aku dikalangan hambamu yang ikhlas....biarpun aku bukan orang yang tinggi ilmu agamanya. Namun aku mohon kepadaMu dalam kebanyakan doaku... hidupkan aku dalam Iman dan matikan aku dalam iman.. apa yang kucari adalah redhaMu dan kasihMu...aku tidak kisah betapa tinggi dan kuatnya ujianMu namun aku mohon kau tetapkanlah Imanku. Biarlah beribu manusia membenciku namun aku mohon Kau jangan membenci dan melupakan daku.. Cinta dan kasihMu adalah yang pertama buatku..janganlah Kau lupakan aku walau sedetikpun Ya Allah"

Semakin usia meningkat dan hari2 yang berlalu.. setiap pagi sewaktu mata ini bangun dari tidur.. aku akan berkata.... syukur, Alhamdulilah, aku masih bernyawa dan hidup utk diberi peluang beribadat, bertaubat, mengasihani, mengajar, bekerja dan berjuang..

kehidupan adalah guru yang paling baik buat kita jika kita seorang yang berakal yang dikenali sbg ilmu laduni. Akal diberikan Allah agar kita sentiasa menjadi orang yang bersyukur dan berfikir....menyedarkan kita bahawa kita ini tiada apa-apa yang perlu merasa sempurna dan wajar bersifat bangga..

"We are nothing dear" "nothing".... kalau orang itu perasan hebat kerana ditakdirkan sebagai Raja, Menteri, Orang kaya, berkuasa atau berpangkat.. hakikat sebenarnya adalah sebagai hamba Allah.

Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia pasti sudah ditentukan qada' dan qadarnya.. terimalah ujian dan dugaan dgn redha dan bijaksana

KISAH 2:

owhh baru intro.. panjang intro kan.. semalam petang aku diuji dan sangat mengejutkan... Pihak Bank menelefon aku yang aku ada meminjam sejumlah duit yang besar yang bukan aku buat.. guna nama aku tapi orang lain yang dapat habuannya.. ini seperti kezaliman dan penganiayaan padaku.. berapa tahun dan berapa banyak yg perlu kuganti walhal pinjaman yang bukanku buat.. enam angka beb (120K)!! bukan satu nilai yang kecil, brp tahun perlu kuganti d bukan dr kesilapan ku...

maksudnya, ada orang yang telah mengunakan dokumen peribadiku bagi tujuan yang tidak baik.. walaupun terkejut namun aku yakin ini adalah ujian dan dugaan Allah.. aku sgt yakin dgn pertolongan Allah, doa orang teraniaya adalah sangat ampuh.. sabar, yakin, bertawakal dan berusaha utk selesaikan masalah ini.. Orang yang tidak bertanggungjawab ini, akan saya seret ke muka pengadilan supaya menjadi keinsafan pada orang lain.. sayan akan menyiasat dan telah melaporkan ke bank negara..





1 ulasan:

  1. syukur dah settle, nama dh clear dh CCRIS.. check nama di BN juga sudah okay. so, hati2 ya dgn dokumen anda ya!!

    BalasPadam