Khamis, 14 Februari 2013

POLIGAMI 2



Poligami halal dan jangan sesekali cuba untuk mengharamkannya. Apa yang jelasnya, poligami satu sunnah Rasul yang paling di sukai oleh para suami. 

Islam mengharuskan seorang lelaki berkahwin lebih daripada seorang untuk menambahkan zuriat dan mengelakkan daripadanya berlaku perbuatan maksiat. 

Had untuk seorang suami menambahkan bilangan isteri hanya empat orang saja. Firman Allah S.W.T (Surah an-Nisa’: Ayat 3)

Maksudnya: "Maka kahwinlah mana-mana perempuan yang kamu berkenan, dua, tiga atau empat orang. Jika kamu takut tidak berlaku adil, maka kahwinilah seorang saja…."

Bagaimana poligami berlaku sedangkan si isteri tidak ada kekurangan

Sekiranya perhubungan berlaku atas sebab tertarik dengan si dia (kerana cantik dan muda) atau simpati kerana masih belum berpunya (Andalusia) dan adakah si suami akan dikategorikan sebagai curang (kerana menurut nafsu) dan pihak si dia sebagai perampas suami orang? 

Apakah sebab yang kukuh membolehkan poligami? Adakah persetujuan perlu dari pihak isteri dan sekiranya isteri masih berkeras tidak dapat menerima, nak buat macamana?
 
Sesungguhnya Islam mengharuskan POLIGAMI, mereka yang dapat melaksanakan tuntutan keadilan dalam poligami mendapat pengiktirafan mengikut / turut sunnah Nabi dan mendapat pahala yang sangat besar di sisi Allah. 

Sebaliknya bagi mereka yang tidak berkemampuan tetapi berpoligami hanya kerana hawa nafsu semata-mata (jauh sekali menganggapnya ibadah (perhambaan total kepada Allah). 

Maka haram hukumnya berpoligami kerana ianya akan membawa kesengasaraan banyak pihak dan menjadi fitnah kepada keindahan hikmah poligami di sisi Islam. 

Poligami di sisi Islam, tidak pernah lahir mereka yang dianggap sebagai curang dan perampas suami orang. 

Sekiranya perkara ini timbul adalah berkemungkinan ia akibat pengamal poligami itu sendiri telah gagal melaksanakan tuntutan poligami di sisi Islam. 

Untuk mempastikan semua pihak menikmati keindahan poligami tanpa rasa curiga dengan Hukum keharusan yang Allah tetapkan, seharusnya mereka yang terlibat mempastikan terlebih dahulu matlamat kehidupan diri sendiri hendaklah selari dengan tuntutan kehidupan di sisi Allah, matlamat berkeluarga juga selari dengan matlamat kekeluargaan dalam Islam begitu juga matlamat berpoligami. 

Seterunya pastikan mereka beramal dengan segala tuntutan yang telah di tetapkan oleh Allah. Penyelesaian terbaik kepada segala masalah ada dalam Islam. 

Kebenaran berpoligami bukanlah satu peluang yang baik kepada kaum lelaki tetapi merupakan satu tanggungjawab yang besar sekiranya diamalkan. Seseorang yang hendak berpoligami hendaklah mengikut peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh syarak supaya perkara-perkara yang tidak diingini tidak berlaku. 

Poligami yang diamalkan dengan baik dan mengikut syariat Allah akan mendapat berkat dan bahagia di dunia dan di akhirat. 

Poligami yang mengikut hawa nafsu akan dilaknat dan dimurkai oleh Allah. 

Lelaki yang hendak berpoligami mestilah beriman dan taat kepada perintah Allah. Lelaki yang beragama akan menghayati  konsep poligami yang sebenar dan mengamalkannya terhadap isteri-isterinya.
  • Lelaki tersebut hendaklah berlaku adil terhadap isteri-isterinya, sama ada mengenai nafkah zahir atau nafkah batin. 
  • Lelaki tersebut mestilah mempunyai tubuh badan yang sihat supaya dapat menyempurnakan segala tanggungjawab terhadap isteri-isteri dan anak-anaknya.
  • Hendaklah mempunyai sumber kewangan yang cukup dan teguh untuk menampung keperluan isteri-isteri dan anak-anaknya. Sumber kewangan yang tidak cukup akan membawa kesan yang tidak baik kepada sesebuah keluarga.
Sabda Rasulullah S.A.W ( Riwayat Abu Daud dan at-Tarmizi )
Maksudnya: “Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi S.A.W telah bersabda, sesiapa yang mempunyai dua orang isteri lalu memberi kepada seorang daripada kedua-duanya, dia akan dibangkitkan di hari kiamat kelak dengan bahunya berat sebelah. 

Akibat poligami yang tidak mengikut syariat Allah, menimbulkan permusuhan dalam keluarga khususnya terhadap isteri-isterinya.
  • Menimbulkan masalah kepada anak-anak yang tidak cukup perbelanjaan dan memaksa mereka melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak baik.
  • Pembawa kepada penganiayaan terhadap kaum wanita.
  • Mewujudkan masyarakat yang tidak aman.
 Sabda Rasulullah S.A.W (Riwayat Aby Daud,Tarmizi, Nasai Ibnu Majah) Maksudnya : Daripada Aisyah r.a telah berkata: 

"Sesungguhnya Rasulullah S.A.W membahagikan giliran sesama isterinya dengan adil dan baginda berdoa: ” Ya Allah! Ini bahagian aku yang dapat aku laksanakan kerana itu janganlah Engkau cela aku tentang apa-apa yang Engkau kuasai sedangkan takut tidak menguasainya “. Berkata Abu Daud : maksudnya ialah ‘hati’."

Susunan semula: Cik Puan Ayu Blogz

POLIGAMI 1

POLIGAMI

Poligami antara tanggungjawab sosial, keinginan lelaki dan keresahan wanita.

Poligami sebenarnya merupakan punca keresahan kepada isteri pertama lebih daripada merupakan masalah wanita keseluruhannya. Dari kenyataannya, wanita secara umum perlukan kepada poligami sebagaimana lelaki namun sebab sahaja yang berbeza.

Suami yang berkeinginan kuat, memerlukan lebih dari seorang isteri. Wanita yang lemah memerlukan perlindungan – bilangan mereka ini ramai – perlukan kepada suami. Tidak semua keadaan atau bukanlah keadilan mutlak kalau kita berpegang kepada kaedah ‘satu lelaki untuk satu perempuan’. Sebaliknya ia akan menyebabkan kepincangan dalam masyarakat. “Ustaz tolong cakap kepada suami saya…" Begitulah bunyinya seorang isteri memulakan luahannya apabila suami ingin ‘pasang cawangan’.  

“Dia tidak mampu, apa yang saya tahu –saya isterinya – dia tidak boleh berlaku adil. Bukan saya tidak setuju….”, luahnya lagi.Beginilah detik-detik kehidupan seorang isteri yang ingin dimadukan. Perasaan sedih, kecewa, celaru bercampur-baur, mengakibatkan bak kata pepatah, “mandi tak basah, tidur tak lena dan makan tak kenyang” seolah-olah seluruh dunia memusuhinya.  

Sebaliknya pula pengakuan suami. “Saya bahagia dengan isteri saya, kami tidak ada masalah, cuma saya rasa nakkan satu lagi.”Saya percaya saya boleh beri keadilan kepada isteri saya kalau saya berpoligami. Isteri saya Insya Allah boleh terima keadaan ini”.

Bukan kerana cantik. Kalau nak lihat pada kecantikan isteri saya yang pertama pun lagi cun…”.Keinginan yang melonjak-lonjak sukar ditafsirkan. Tetapi itulah hakikatnya. Ucapan suami yang berkobar-kobar dan keresahan isteri yang berdebar-debar  

Punca Apa yang perlu dikaji ialah, apakah punca kepada keresahan isteri pertama itu sebenarnya? Dari pengamatan penulis ada beberapa punca yang menyebabkan perkara itu berlaku: 

1. Ia kadangkala berpunca daripada sikap wanita itu sendiri yang pentingkan diri sendiri   (isteri pertama), sukar untuk bertolak ansur, dan sukar menerima hakikat ia sudah berkongsi tongkat. 
2. Kadang-kadang berpunca dari sikap lelaki yang bersikap ‘habis madu sepah dibuang’ dan 
    senang melihat penderitaan isteri yang dimadukan. 
3. Kadang kala berpunca daripada masyarakat yang memandang serong kepada poligami, 
    sehingga menganggap isteri tua tidak pandai menjaga suami dan sebagainya. 
4. Serta tidak kurang juga masalah datang daripada isteri kedua yang tamak dan tidak sedarkan 
   diri. Setelah mengambil suami orang dia berusaha merampasnya terus.

Keempat-empat punca ini, adalah penafsiran sebenar kepada keresahan untuk menerima hakikat bermadu oleh isteri pertama. Ia bukan disebabkan oleh poligami itu sendiri. Poligami membawa kebaikan kepada masyarakat dan keluarga jika ia dilaksanakan dengan menepati kehendak hukum Islam. Sistem Islam yang amat adil ini dicemari oleh perbuatan manusia sehingga poligami dilihat negatif oleh banyak kelompok masyarakat. Jika sekiranya manusia lelaki dan wanita bersikap adil (adil bukan hanya sifat lelaki) poligami akan dapat menyelesaikan banyak masalah yang sedang dihadapi oleh manusia kini.

Kesedaran Sosial Penulis ingin mengajak isteri-isteri untuk merenung nasib kaum sejenis dengannya. Siapakah yang lebih halus perasaannya untuk merasa belas kasihan kepada kaum wanita yang tidak bernasib baik, kalau isteri pertama hanya mementingkan diri dan mengatakan jangan kacau suami saya, maka siapa yang akan selamatkan mereka? 

Kalau begitu wanita adalah mereka yang paling tidak sensitif dengan isu wanita dan amat mementingkan diri sendiri. ” Kalau nak kawin dengan anak dara tua oklah juga atau selamatkan janda yang tidak terbela…..ini tidak, nak cari anak dara, berkelulusan tinggi ada profesion dan kadang kala tidak pentingkan agama….ada potensi boleh didik dakwanya. 

Mana tanggungjawab sosial di sini? Saya nampak tak ada lain kecuali nafsu”.Ya, kenyataan itu ada benarnya, namun tanggungjawab sosial tidak terhenti kepada masalah yang disebutkan. Mengelakkan berlaku perzinaan dan hubungan sumbang juga adalah suatu tanggung jawab sosial.
Suami ada sebab tersendiri yang diterima syariat untuk melepaskan keghairahannya dengan cara berpoligami. 

Kepada isteri kedua hendaklah berterima kasih kepada isteri pertama. Hormatilah mereka sebagaimana sepatutnya. “….Dulu saya yang carikan untuknya isteri, sampai hati dia sanggup meninggalkan saya” .Jagalah lidah daripada ucapan menghasut, dan usaha untuk control suami. ” Saya tidak suka dengan perempuan gila tu..tak tahu jaga laki !!!

"Islam melarang isteri yang bermadu bertindak demikian. Hadapilah sikap mementingkan diri sendiri dengan mujahadah. Sebaliknya berilah dorongan kepada suami agar bersegera ke rumah isteri pertama. “Abang kalau balik sana , kirim salam pada kakak ya!”

Kekang keinginan dengan perasaan tanggungjawab. 

“Masa mula-mula kahwin dulu dia balik setiap dua hari tetapi sekarang ada saja alasannya”.“Kalau yang sana tu telefon cepat-cepat dia balik, kadang-kadang nak minum air bersama anak-anak pun tak sempat”.Selepas beberapa bulan dari berpoligami kenyataan perit bermula. 

Perahu kini sudah tidak berkemudi lagi. Lajak sudah tidak boleh diundur dan nasib isteri pertama sukar diramalkan. Rasa tanggungjawab mula nipis dan ikrar keadilan mula dilupakan. Suami mula menghadapi dunia baru yang tidak dijangka sebelum ini.

 “Macam mana selepas buka cawangan?”  

“Perempuan, perempuan juga. Kalau belum mula tu…. tak payahlah”.Oleh kerana menyedari akan ragam manusia ini Islam meletakkan panduan yang lengkap yang perlu di ikuti oleh pasangan yang ingin berpoligami. Naluri keinginan lelaki seharusnya dihalakan untuk memenuhi tuntutan sosial seperti berikut;  
1. Kemandulan: 
Isteri tidak mampu melahirkan zuriat untuk si suami. Islam mengharuskan suami untuk berpoligami sebagai satu usaha untuk memperolehi zuriat sendiri.
  1. Penyakit: Isteri mengidap penyakit yang menghalang si suami untuk menikmati kehidupan rumahtangga secara sempurna, kerana isteri gagal memberi layanan yang sewajarnya kepada suami, Islam mengizinkan suami untuk berpoligami sebagai satu ganjaran terhadap kesabaran suami yang sanggup menjaga dan menanggung isteri yang berpenyakit. 
  2. Nafsu: Suami memiliki keupayaan seksual yang luarbiasa dan tidak mampu ditampung oleh seorang isteri, apatah lagi sekiranya si isteri berada dalam haid dan nifas. Islam mengharuskan suami berpoligami untuk memelihara kesucian agama dari terjebak ke lembah maksiat. 
  3. Pertambahan bilangan MJ janda, MB balu dan MA andartu: Bertambah bilangan kumpulan di atas secara tidak langsung menambahkan bebanan sosial dan mempengaruhi kerosakan akhlak di kalangan masyarakat. Keadaan ini mendorong sesiapa yang berjiwa mulia untuk berpoligami dengan niat memelihara kehormatan dan kemulian kaum wanita. 
  4. Musafir: Para suami yang banyak bermusafir keluar negara dalam tempoh yang agak lama diatas urusan tertentu juga adalah antara faktor yang membolehkan lelaki untuk berpoligami. Kerana dengan itu ia dapat mengelak dari terjebak kepada dosa dan zina.
  5. Pertambahan bilangan perempuan: Perkara ini berlaku disebabkan kematian ramai kaum lelaki. Keadaan ini juga adalah antara sebab sosial yang mengharuskan poligami.
Syarat-syarat poligami
Ada beberapa syarat yang ditetapkan kepada lelaki yang ingin berpoligami. Antaranya ialah:
  1.  Ada keinginan daripada pihak lelaki 
  2.  Tidak boleh melebihi empat orang. Islam menghadkan poligami hanya kepada empat orang sahaja.
  3. Mampu berlaku adil. Keadilan meliputi perkara-perkara berkaitan tempat tinggal, nafkah, makan pakai dan tidak termasuk hal-hal yang berkaitan dengan hati dan kecenderungan perasaan. Jika keadilan gagal dipenuhi Islam tidak mengizinkan lelaki berkahwin lebih daripada satu. 
Hukum berpoligami.     
Wajib apabila dibimbangi membawa kepada zina dan maksiat
  1. Harus, bila suami berkemampuan dan berkeinginan untuk berpoligami
  2. Haram, apabila tidak mampu menunaikan hak yang sepatutnya kepada isteri-isterinya.
  3. Makruh, apabila suami gagal menunaikan beberapa hak isterinya dan dengan keredaan isteri 
Apakah poligami harus digalak atau harus dihindari terserahlah kepada penilaian suami yang bijaksana. 

Susunan semula: Cik Puan Ayu Blogz

Hadis 40 - Imam Nawawi - Koleksi Hadis Ke 36 hingga Hadis Ke 40

Hadis Ke 36 :


Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW, dari Nabi SAW, yang bersabda : 

"Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya dari suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat. Dan barangsiapa yang meringankan penderitaan seorang yang susah, nescaya Allah akan meringankan penderitaan dirinya di dunia dan di akhirat."

"Barangsiapa yang menutup keaiban seorang Muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di akhirat. Dan Allah selalu menolong hamba-Nya, selagi hamba-Nya berusaha menolong saudaranya. Barangsiapa yang menuju satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan memudahkan suatu jalan baginya ke syurga. Dan tidak berhimpun suatu kelompok manusia dalam suatu rumah dari rumah-rumah Allah, mereka membaca Kitabullah dan mempelajarainya antara sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas perhimpunan mereka ketenteraman, diliputi oleh rahmat, di kelilingi oleh para Malaikat dan disebut Allah kepada sesiapa yang di sisi-Nya. Sesiapa yang dilengahkan oleh amalannya maka tidak akan dipercepatkan oleh keturunannya."

Hadis Ke 37 :


Dari Ibn Abbas r.a dari Rasulullah SAW yang meriwayatkan hadis ini daripada Tuhannya Tabaraka Wa Ta’ala, katanya : 

"Sesungguhnya Allah telah menetapkan yang baik dan yang jahat, dan telah menerangkan keduanya itu. Maka barangsiapa yang bercita kepada kebaikan, kemudian ia tidak mengerjakannya – Allah akan mencatit disisinya satu hasanah yang sempurna. Dan jika ia melaksanakan, nescaya Allah akan mencatitkan di sisi-Nya sepuluh hasanah hingga tujuh ratus kali lipat ganda dan hingga sampai beberapa kali ganda banyaknya."

"Dan jika ia bercita-cita mengerjakan sesuatu kejahatan kemudian tidak dilakukannya, Allah akan mencatitkan di sisi-Nya satu hasanah yang sempurna. Jika ia meneruskan cita-citanya yang jahat itu dan melakukannya, Allah akan mencatitkan baginya satu kejahatan sahaja."
Riwayat Bukhari dan Muslim dalam kitab sahih keduanya. 

Hadis Ke 38 :


Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW telah bersabda :  
" Sesungguhnya Allah Ta’ala berfirman : Barangsiapa yang memusuhi wali-Ku (orang yang setia padaku), maka sesungguhnya aku mengisytiharkan perang terhadapnya. Dan tiada seorang hamba-Ku yang bertaqarrub (beramal) kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih Ku cintai hanya dari ia menunaikan semua yang Ku fardhukan ke atas dirinya."

"Dan hendaklah hamba-Ku sentiasa bertaqarrub dirinya kepada-Ku dengan nawafil ( badat sunat) sehingga Aku mencintainya. Maka apabila Aku telah mencintainya, nescaya adalah Aku sebagai pendengarannya yang ia mendengar dengannya, dan sebagai pengelihatannya yang ia melihat dengannya, dan sebagai tangannya yang ia bertindak dengannya, dan sebagai kakinya yang ia berjalan dengannya. Dan sekiranya ia meminta kepada-Ku nescaya Aku berikan kepadanya, dan sekiranya ia memohon perlindungan kepada-Ku nescaya Aku lindungi ia.”


Hadis Ke 39 :


Dari Ibn Abbas r.a, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : 

"Sesungguhnya Allah memaafkan bagiku daripada umatku segala perbuatan dari kesilapan dan kelupaan dan segala yang dipaksa ke atas diri mereka.”


Hadis Ke 40 :


Dari Ibn Umar r.a., katanya : Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda : 

" Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau, atau pengembara. Maka Ibn Umar berkata : “Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi. Dan jika engkau berada di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu petang. Gunakanlah waktu sihatmu sebelum datang waktu sakit. Dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datang waktu mati."


Susunan: Cik Puan Ayu Blogz

Hadis 40 - Imam Nawawi - Koleksi Hadis Ke 31 hingga Hadis Ke 35

Hadis Ke 31 :

Dari Abu Abbas, Sahil bin Saad As-Sa’idd r.a, berkata :

" Telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah SAW dan bertanya : Ya Rasulullah, tunjukkan aku suatu amalan, sekiranya aku buat, nescaya aku dicintai oleh Allah dan orang ramai."

"Maka dijawab Nabi : ‘ Hendaklah zahid di dunia, nescaya engkau dicintai oleh Allah dan engkau zahid pada apa yang ada di sisi manusia, maka nescaya engkau dicintai oleh orang ramai."


Hadis Ke 32 :

Dari Abi Said Sa’d bin Malik bin Sinan Al-Khudri r.a. bahawasanya Rasulullah SAW pernah bersabda : 

"Tiada mudharat dan tiada memudharatkan" 


Hadis Ke 33:


Dari Ibn Abbas r.a bahawa Nabi SAW pernah bersabda : 

"Jika dilayankan setiap orang dengan tuntutannya, nescaya ada orang yang menuntut harta benda orang lain dan ada pula yang menuntut darahnya. Akan tetapi yang menuntut itu harus menbawa saksi, manakala yang memungkiri harus bersumpah."

Hadis Ke 34 :


Dari Abi Said Al-Khudri r.a. katanya :  Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :

"Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya (kuasanya). Sekiranya ia tiada berkuasa maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya (nasihatnya). Sekiranya ia tiada berkuasa maka hendaklah ia mengubahkannya dengan hatinya ( tidak meredhai perbuatan tersebut ). Dan yang demikian adalah selemah-lemah iman."

Hadis Ke 35 :

Dari Abu Hurairah r.a. katanya :  Telah bersabda Rasulullah SAW :

"Janganlah kamu berdengki-dengkian, dan jangan kamu tipu-menipu, dan jangan benci-membenci, dan jangan musuh memusuhi, dan jangan kamu berjual beli atas jual beli setengah yang lain, dan jadilah kamu sekelian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara."

"Seorang Muslim adalah bersaudara sesama Muslim, tidak boleh menganiayanya, tidak boleh membiarkannya tertindas, tidak boleh mendustainya dan tidak boleh menghinanya. Taqwa itu berpunca dari sini – sambil Nabi SAW menunjukkan ke dadanya tiga kali. Sudah memadailah kejahatan seorang itu jika ia menghina saudaranya yang Islam. Seorang Muslim ke atas seorang Muslim yang lain diharamkan darahnya, harta bendanya dan kehormatannya." 



Susunan: Cik Puan Ayu Blogz