Selasa, 4 Jun 2013

Tanda kita bersyukur ialah redha dengan musibah dan ujian Allah

Kita sebagai hamba Allah perlu redha dengan qada dan qadar yang berlaku keatas dirinya. Seorang mukmin yang beriman dan bertakwa perlu redha dengan ketentuan takdir daripada Allah SWT. 
Di balik penyakit yang di alaminya pasti ada hikmah yang ada di sisi Allah SWT yang mana kita sendiri tidak mengetahuinya. Jika dia bersabar ganjaran pahala besar menantinya , dihapuskan dosa-dosa dia yang telah lalu dan ditingkatkan satu darjat kedudukannya di sisi Allah SWT.

Orang yang tawakal selalu menggantungkan diri dan menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah SWT. Mereka sentiasa berlapang dada dan tidak resah bila dilanda musibah. Mereka tidak cepat berputus asas, sebaliknya sentiasa yakin dan percaya kepada kemampuan diri sendiri. Mereka hanya berserah (tawakal) kepada Allah SWT selepas segala usaha dan ikhtiar untuk berubat telah dilakukannya.

Mereka yang mendapat petunjuk adalah mereka yang sentiasa berlapang dada untuk dengan penyakit yang alami tanpa kecewa dan putus asa.

Allah SWT berfirman :
 "Katakanlah :'Hai,hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri , janganlah kamu terputus asa dari rahmat Allah . Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya . Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang." (Surah az-Zumar ayat 53)

Hadis dari Jabir bin Abdillah menyebut: “Tidak wajar bagi  seseorang itu meninggal melainkan dia sentiasa bersangka baik dengan Allah SWT.” (Hadis Riwayat Muslim).

Baginda juga menyebut yang bermaksud: “Allah SWT sentiasa memerhatikan prasangka seorang hamba terhadap segala kurniaan-Nya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Penjelasan daripada Allah SWT sudah cukup untuk kita fahami segala ketentuan Allah SWT dan betapa bahaya mereka yang bersangka buruk terhadap-Nya.

Sehubungan itu, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya, besarnya pahala sesuai dengan besarnya cubaan. Sesungguhnya, jika Allah mencintai suatu kaum, maka Dia akan menguji mereka. Barang siapa yang redha dengan musibah itu maka baginya keredhaan Allah. Dan barang siapa yang marah (tidak redha) dengan musibah berkenaan, maka baginya kemurkaan Allah.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan