Khamis, 14 Februari 2013

Hadis 40 - Imam Nawawi - Koleksi Hadis Ke 31 hingga Hadis Ke 35

Hadis Ke 31 :

Dari Abu Abbas, Sahil bin Saad As-Sa’idd r.a, berkata :

" Telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah SAW dan bertanya : Ya Rasulullah, tunjukkan aku suatu amalan, sekiranya aku buat, nescaya aku dicintai oleh Allah dan orang ramai."

"Maka dijawab Nabi : ‘ Hendaklah zahid di dunia, nescaya engkau dicintai oleh Allah dan engkau zahid pada apa yang ada di sisi manusia, maka nescaya engkau dicintai oleh orang ramai."


Hadis Ke 32 :

Dari Abi Said Sa’d bin Malik bin Sinan Al-Khudri r.a. bahawasanya Rasulullah SAW pernah bersabda : 

"Tiada mudharat dan tiada memudharatkan" 


Hadis Ke 33:


Dari Ibn Abbas r.a bahawa Nabi SAW pernah bersabda : 

"Jika dilayankan setiap orang dengan tuntutannya, nescaya ada orang yang menuntut harta benda orang lain dan ada pula yang menuntut darahnya. Akan tetapi yang menuntut itu harus menbawa saksi, manakala yang memungkiri harus bersumpah."

Hadis Ke 34 :


Dari Abi Said Al-Khudri r.a. katanya :  Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :

"Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya (kuasanya). Sekiranya ia tiada berkuasa maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya (nasihatnya). Sekiranya ia tiada berkuasa maka hendaklah ia mengubahkannya dengan hatinya ( tidak meredhai perbuatan tersebut ). Dan yang demikian adalah selemah-lemah iman."

Hadis Ke 35 :

Dari Abu Hurairah r.a. katanya :  Telah bersabda Rasulullah SAW :

"Janganlah kamu berdengki-dengkian, dan jangan kamu tipu-menipu, dan jangan benci-membenci, dan jangan musuh memusuhi, dan jangan kamu berjual beli atas jual beli setengah yang lain, dan jadilah kamu sekelian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara."

"Seorang Muslim adalah bersaudara sesama Muslim, tidak boleh menganiayanya, tidak boleh membiarkannya tertindas, tidak boleh mendustainya dan tidak boleh menghinanya. Taqwa itu berpunca dari sini – sambil Nabi SAW menunjukkan ke dadanya tiga kali. Sudah memadailah kejahatan seorang itu jika ia menghina saudaranya yang Islam. Seorang Muslim ke atas seorang Muslim yang lain diharamkan darahnya, harta bendanya dan kehormatannya." 



Susunan: Cik Puan Ayu Blogz



Tiada ulasan:

Catat Ulasan